١٠‏/٠٢‏/٢٠٠٨

خدعوه


انا مش بحب اكتب الشعر ولا حاجة بحب بس اكتب وخلاص وفي واحد كرهني ف الشعر لاني عمري ماحسيت ان اللي بيكتبه شعر والمشكلة انه حاسس انه حاجة كدة زي شوقي يمكن شوقي اللي زيه انا اتخيلت ان في حد سخنه علي الشعر والكتابة وكتبت الكلمتين دول.....
جلس يوماااا مع صديق له ....خدعه ..نعم خدعه
أخرج بطلنا من جيبه ورقة ..وياليته ودع تلك الحياة برقة
يا احمد لا .....
من فضلك دعني اكمل لا تقاطعني
أخرج بطلنا من جيبه ورقة ...وبنظرة خبث نظر بدقة
وتسائل؟؟؟هل لصديقي فهم ف الشعر ام سيضل
فأنا المقياس لأصل الشعر وكل القول
ومادون شعري مابين الجهل وبين الشل
بدأيقرا وصديقه يومئ
خدعه .....نعم خدعه
اومأ باشارة رأس تعني الفهم ...والبطل المارد يسرد شعره بعبير جم
أخرج منديله ..والله فعل ..وبكل الخبث مسح
امر مفتعل
وكأن الشعر قد أبكاه وموضوع الشعر "حماري تاه "
خدعه ...نعم خدعه
شعر ببداية عصر فريد ..لشعرللحمير فيه يعد جديد
كرس حياته من أجل القلم والادب باع الارض ..أضاع العرض ..وفقد الولد
لا يهم...كل هذا لا يهم فمادام شعري قد عجب صديقي
ستعود الارض ..ويبرأ العرض ..ويعود الولد
خدعه ...نعم خدعه
مرت سنون وسنون تجري والكل يجوع
والبطل القادم خلف حماره جاب نجوع
وصار الكل يومئ باشارة رأس تعني الفهم والبطل المارد يسرد شعره بعبير جم
خدعوه ...نعم خدعوه
هل سينام ؟؟؟؟؟
امنية عمري بعد الجنة ان يسأم وبكل سلام ...ينام
اما من خدعه ..وكل من خدعوه
فالموعد يوم قيام الساعة ويوم العرض
وسأشهد كل جموع العرش وعند الرب
اني ماكرهت بعمري قدر الشعر الخصب
وحمار يحرث خلف بطل اورثني الشيب

هناك ٥ تعليقات:

Bongo يقول...

ده انت شكلك متضايق منه اووي :D
تدوينة جمييلة رغم انك بتقول انك كرهت الشعر إلا ان واضح من التدوينة دي انك معرفتش تكرهه اوي :D
استمر ..

ghoneem يقول...

متشكر ليكي ولتشريفك واكيد شكرا لتشجيعك انا زورت الtwins ولسة باخد فكرة واكيد هرد وبالتوفيق

Bongo يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Bongo يقول...

شكرا لزيارتك لمدونتنا و تعليقك .. و العفو علي ايه انا مش بنافق .. كلامك جميل ..
منتظرين تعليقاتك و متابعتك دايما

و منتظرين جديدك .. انا كنت داخله دلوقتي علشان اقرأ البوست الجديد :D

تحياتي

ghoneem يقول...

انا اللي متشكر لزيارتك وتشريفك وتعليقاتك اللي بتسعدني وبتشجعني مكسلش عن الكتابة
منتظر تواصلكم دايمااا ومتابع مغامراتكم اللي دمها خفيف جدااا وبترجعني لايام لسة مصر اني مش فاكر منها أي حاجة
بس والله باضحك من قلبي
تحياتي للتوينز