٢٦‏/٠٦‏/٢٠٠٨

من الفطرة



أنْ أجدُكَ في وجْهِي ترسِم أنهاراً وَحَدائق تُعْلِن
أنَّ اليومَ القادِمَ فرحٌ والخيرَ ببابي يسْتأذِن


أنْ أجدُكَ ياجَاري تجري تسألني خيراً لاتحْزَن
تخبرُنِي أني لنْ أدَعَكَ فِي شأنِكَ وَحْدَكَ تتلَوَّن


أنْ أشعُرَ بيَدَيكَ إمتدت تخبرُنِي أنِّي لنْ أسقط
لن أُصْبحَ إنسَانا واحد يتوعدُنِي الكونُ المُحْبط

أنْ يَطرُقَ بابي مَن يأتي يسْأل كيفَ الحالُ ببيتي
لا يطلبُ مصلحة ترْجَي .. يُسْعِدُنِي بقضَاءِ الوَقت


أنْ تسْقط أغرَاضِي سَهْوًا..أن تُسْرَقَ أحْلامِي غدْرًا
أن أجدك تحْمِلهَا سرًا..كأمينٍ للوَحْيِ تعَهَّد


أنْ يحْمِلَ مِينا أزهَارًا فِي عيدِي باللَّونِ الوَرْدِي
أتعَهَّدُهَا يأتِي عِيدُه أُهدِيهِ حَدَائِقَ مِن وَجْدِي


أنْ أحملَ فِي قلْبي عِشقاً أخفيه حَتي يتزوَّد
أن لا أخبر أحَدًا أني بهَوَاكِ أذوبُ وأتجَدَد
أنْ أجْعَلَ من يومِ لقانا أسطورَة عُرس مُتفرد
............................

هناك ٣٤ تعليقًا:

break يقول...

بسم الله الرحمن الرحيم
نفتتح الجلسة
اول رد

هااااااااايل والله بجد
حسة ان الحياة لونها بمبى بعد ما قريت البوست ده

لا بجد تحفة بسم الله ما شاء الله

:)
من غير تريقة

zOzO يقول...

الله

بجد حلو اوي

خليتني اقراها اكتير من مره

فيها تفاؤل كبير اوي

وبطمنا عليك اوي
ربنا معاك

ويباركلك

تسلم ايديك

إحساسك عالي اوي فيه رقه حلوه اوي

غير معرف يقول...

راائع ما كتبت بصدق

اعزكم الله

Maha Shahen يقول...

انا سرحت وانا بقراها وفوقت في المقطع اللي بيقول
أنْ يَطرُقَ بابي مَن يأتي يسْأل كيفَ الحالُ ببيتي
لا يطلبُ مصلحة ترْجَي .. يُسْعِدُنِي بقضَاءِ الوَقت
شكلى بنعى نفسى وكل منا يغنى على ليلاه
مقدرش اقولك شعر هايل ولا رائع لأنه دايما كل اشعارك بنفس الوصف وتفوق هذا الوصف .. لأنها ببساطه جميله جدا
اتمنى دايما يجيلك افكار وتصنع منها كلمات تسحر بها قلوبنا معك
تحياتى واعجابى
واسمحلى استعير دى منك
وبالتوفيق .........

Bongo يقول...

السلام عليكم

استطعت ان تلخص احتياجات الإنسان - سوي الفطرة - من المشاعر في هذا الكون الذي و للأسف اصبح ضنينا َ بكل هذه الأشياء الجميلة و اصبحنا نرضي بواحده او أثنتان فقط منها ..
اما حين نقرأها كلها , بهذا الوضوح و النقاء , و بكل هذا الكم من الشاعرية
نشعر حينئذ ان الكون يمكن ان يكون جميلا و ان يمن الله علينا فيه بكل هذه الأشياء

انت رائع كالعادة ..

و لكن الأكثر روعة هو انك في كل بوست تبهرنا بجديد لم يخطر علي بالنا

و ندعو الله ألا ينضب هذا النبع أبدا َ ..

سعداء بكل ما تكتب و سعداء أكثر بك كصديق ,

و ندعو الله لك ان تبهر الجميع دائما بأفكارك المبهرة و في أنتظار مفاجأتك الجديدة ..

:)

Unknown يقول...

كلماتك حلوة اوى بجد
فيها صدق عشان كدة بتمس القلب
ربنا يوفقك يارب

امل يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
أنْ تسْقط أغرَاضِي سَهْوًا..أن تُسْرَقَ أحْلامِي غدْرًا
أن أجدك تحْمِلهَا سرًا..كأمينٍ للوَحْيِ تعَهَّد


ما شاء الله كلمات جميييييييلة جدا
وباعثة على التفاؤل والراحة

تحياتي لقلمك المبدع

غير معرف يقول...

السلام عليكم
بالفطرة ..
فلتسقط اغراضى سهوا
فلتسرق احلامى غدرا
فلن اجدة... من يحمل مينا ازهارى
من يطرق بابى .. من يسأل
بل احمل فى قلبى .. خوفا.. يرهبنى
اخفية حتى يتزود
ان لا اخبر احدا ..انى اتألم
فمن اجدة من يحملها سرا
من لا يطلب مصلحة ترجى ..
عذرا .. كلماتك مميزة ومؤثرة كالعادة
اعانك الله دائما
خالص تقديرى...

تــــ(حـنة)ــــر يقول...

ياااااااه روعه بجد
لأ و بالتشكيل كمان
لأ جامدة منك بجد المرة دي
ربنا يوفقك كمان وكمان
ونمسك الخشب اهو ... والله اكبر كمان
تحياتى

rovy يقول...

ما شاء الله
كلماتك جميله و لمست قلبى وكم اتمنى يا اخى ان تظل الناس على فطرتها الطيبه و لكن تراها نسيت ام تناست بعض الناس فطرتنا التى خلقنا عليها الرحمن
اتمنى ان نعود جميعا لهذه الفطره و هذه الانسانيه ..
حقيقى ابدعت ..
تقديرى و تحياتى
rovy

Asmaa mahaba يقول...

أنْ أحملَ فِي قلْبي عِشقاً أخفيه حَتي يتزوَّد
أن لا أخبر أحَدًا أني بهَوَاكِ أذوبُ وأتجَدَد
كلها اوهام ليس الا نصنعها بانفسنا لانفسنا
كلماتك جميله لكن دا رايى فى الجملتين دول
تحياتى ليك سومه_87

ghoneem يقول...

break

أهلاً بيكي منورة بجد وسعيد أنك افتتحتي الجلسة ..
ربنا يستر وميبقاش الحكم اعداااااااااام
....
الحمد لله ان البوست عجبك وانك حسيتي بجمال الحياة اللي هية فعلاً جميلة

اما اني أبقي السبب فالاحساس ده فأكيد قمة السعادة بالنسبة لي

واضح المرة دي من كلامك انه من غير تريقة ..
بس أنا بحذركم انتو بقيتو مش بتتريقو عندي وأنا كدة هزعل وهتعود علي كلماتكو الجميلة دي

أسعدني مرورك ودايماً في انتظارك

تحياتي

بالتوفيق.................

ghoneem يقول...

zozo

أهلاً بيكي
تعليقك جميل بجد وسعيد أوي انك قريتيه أكتر من مرة

الحمد لله انك حسيتي بالتفاؤل ...هوة ده المطلوب

أما انا الحمد لله اطمني علية
أشكرك علي روعة دعواتك ولك مثله ان شاء الله

منتظرين دايماً حضورك

تحياتي

بالتوفيق.................

ghoneem يقول...

شيماء سمير

أشكرك علي حضورك والحمد لله ان البوست عجبك

ربنا يعزنا ويعزك والمسلمين جميعاً

تحياتي

بالتوفيق.................

ghoneem يقول...

nour shahen

أهلاً بيكي

حضورك عندي حديث ولكن ماشاء الله متميز
تعليقك رائع وبفضل أقراه كتير لأني بحس ان الحمد لله المقصود من الكلمات يصل ويؤثر

بس انت عرفتي منين ان أنا بتجيلي أفكار وبعدين أصنع منها كلمات
سر الصنعة اتعرف كدة
ربنا يستر ف اللي جاي ان شاء الله

انت تعليقك ده قلتي بجد كلمات كتير حلوة أوي وأشكرك بعمق علي وجودك وتعليقك المتميز

دايماً فانتظارك ان شاء الله
المدونة بتاعك وحضرتك تستعيري منها ما تحبين

تحياتي

بالتوفيق...................

ghoneem يقول...

bongo

وعليكم السلام

والله انتو بتكتبو تعليق يبقي بوست
انا مش بلاقي خلاص أي كلام أرد بيه عليكم
وانتو كل مرة بتعلقو تعليق أقوي من اللي قبله
أنا بقرا تعليقكو كتير علي فكرة
....
الانسان السوي الفطرة
جميل أوي بجد وأجمل اني ألاقيكي بتفهمي كلامي كدة وبالروعة دي ويمكن أكتر من اللي بحب أقوله كمان

انت بتحسسيني ان انت اللي كاتبة الكلام ده مش أنا
أنا بقرا التعليق وأقول أه صح أنا كنت قاصد كدة
..
بجد أشكرك جداااااااااااا
تعليقك رائع كالعادة ويمكن بقي أكثر من العادة كمان

أشكرك علي صدق كلماتك ودعواتك الجميلة وربنا يتقبل منكما ويجازيكما خيرا بالحضور والامتاع وادخال السرور الي قلبي

أنا أسعد بيكم وبصداقتكم وبزيارتكم الجميلة دوماً

كل سنة وانتو بخير وبصحة وف سعادة وف طاعة وف أحسن حال ان شاء الله

كمان مرة سعيد بيكم ومعرفتكم جداااا

أما اللي جاي بقي ...مفاجأة ..
يارب تستحملوها ..
:)
شفتو كلامكو نتيجته ايه ..
هتغر ف نفسي اهو

تحياتي

بالتوفيق.....................

ghoneem يقول...

love river

أهلاً بيكي

أشكر ليكي حضورك وسعيد بكلماتك جدا

الحمد لله ان كلماتي عجبتك

شرف كبير لية وللمدونة كلها

ربنا يوفقك انت كمان ودايماً للأمام

تحياتي

بالتوفيق................

ghoneem يقول...

أمل

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أهلاً بيكي وبحضورك الجميل
الحمد لله ان شعرتي بالتفاؤل وان كلماتي نالت اعجابك

كلماتي يزداد جمالها بحضوركم وتقبلي مني كل تقدير

تحياتي

بالتوفيق...............

ghoneem يقول...

غير معروف

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلاً بحضرتك

تعليق متميز ويحمل أشجان وأحزان وأنا يافندم أكتب ما نشعره جميعاً

أكتبه لأبعث التفاؤل علي الجميع وأنا أولهم
لابد وأن تبقي الفطرة السوية هي السائدة
لابد أن تجدي من يطرق بابك
لابد أن تجدي من تخبريه بآلامك
لابد أن تجدي من يحملها سراً
لابد أن تجدي من لا يطلب مصلحة ترجي

ربنا يشرح صدرك وينير قلبك ويبعث عليكي التفاؤل

دوماً تعليقك متميز وينقلني بعيداً
"متأكد اني عارف مين "

أشكرك ودوماً ف انتظار تعليقك وحضورك المعروف أو الغير معروف

ربنا يتقبل منك دعائك

تحياتي

بالتوفيق.....................

ghoneem يقول...

تمر حنة

أهلاً أهلاً بيكي

ايه رأيك ف الشغل ده
جامد ها
انت لسة شفتي حاجة !!!!!

أشكرك بجد وفرحان أوي بكلامك

ربنا يتقبل منك ويجازيكي خير بحضورك وتعليقك

المدونة الجديدة جامدة جدا وفيها جاذبية خاصة

تحياتي

بالتوفيق.................

ghoneem يقول...

rovy

أهلاً بصاحبة الحضور الهادئ والتعليقات الرقيقة والمدونة المحبوبة الي جدا

أشكرك علي حضورك

ان شاء الله تبقي الناس وتعود الي الفطرة الطيبة

نتمني وندعو معك ان نعود الي الفطرة وأن ينصلح حالنا جميعاً

أشكرك علي دعمك وتشجيعك الدائمين

ف انتظار مرورك دوماً

تحياتي

بالتوفيق..................

ghoneem يقول...

سومة....

أهلاً بيكي منوراني
أخبارك ايه بنقلق عليكي بس

ابقي عرفينا أخبارك

أشكرك لحضورك الجميل والحمد لله ان كلماتي عجبتك

أما رأيك فيحترم جداً جداً
ولكن أنا أحمل حبي لمن أحبها سراً
أجعله بيني وبيني حتي يأذن لي ربي
أحبها والي أن ينضج ويكتمل نموه"حبي"
يبقي وكما أخبرتك سراً أخفيه حتي يتزود

تحياتي

بالتوفيق....................

sa'7so'7te يقول...

كل مافتكر زمان لما كنت بتقول انا ماقدرش اشيل بلوج لوحدى و مش هينجح
ابقى عاوزة اعضك
:)
جميله بجد سواء فكرة او كلام
و حركة احلامك اللى وقعت منك و طلعت هى شايلاها حركة شقيه اوى عجبتنى

معلش بقالى فترة منقطعه بس لظروف نفسويه بحته
تحياتى
انا هروح اقرا اللى عدانى من البوستات

مواطن مصرى نايم يقول...

أنْ أحملَ فِي قلْبي عِشقاً أخفيه حَتي يتزوَّد
أن لا أخبر أحَدًا أني بهَوَاكِ أذوبُ وأتجَدَد
أنْ أجْعَلَ من يومِ لقانا أسطورَة عُرس مُتفرد

تحفه بجد
عجبتنى جداا
بوست هايل
تحياتى يا دكتور
eslam

ghoneem يقول...

sa'7so'7te

ياسلام ع النور الجامد ده بجد
أنا ف قمة سعادتي بحضورك

مش عارف هعلق أقولك ايه ...
أكيد انت عارفة أنا حاسس بأيه وعايز أقولك ايه ....

المهم انك منورانا وان زوزو موجودة عندنا تاني
اختلفنا اتفقنا يبقي بيننا الاحترام وأكيد انت عارفة مقدار احترامي ليكي

انا مش هممني مدي اعجابك بالبلوج قد ما مهتم بحضورك
انا فاكر اني قولتلك اني مش هقدر أعمل بلوج ..
بس اهي مشيت والحمد لله بقي عندنا زوار دايمين قمة ف الاحترام ودايماً يدفعوني للأمام ويشجعوني علي الكتابة

انا فاكر حاجات كتير يا زوزو ...وفرحان انك فاكرة انت كمان

كمان مرة ف قمة سعادتي بحضورك
وف قمة سعادتي اني اطمنت عليكي
والحمد لله انك بخير

ياللا شدي حيلك بقي وعايزين نشوف مواضيعك انت واستة
وتقضو أجازة زي العسل
والنتيجة تبقي كلها امتياز ان شاء الله

يارب أكون قدرت أعبر عن فرحي وسعادتي
دعواتي ليكي دوماً بكل الخير
امنياتي ليكي وللستة بدوام الحب
وليكي دعوة مخصوص كدة ..
مش هقوللك عليها
:)

ياللا طولت عليكي
منوراني ودايماً تسعدني زيارتك ان شاء الله

تحياتي
بالتوفيق.................

ghoneem يقول...

مواطن مصري نايم

أهلاً بيكي يا اسلام منورني

تحياتي أنا ليك بجد منورني جدا

أنت عارف محبتي ليك وعارف اننا بنفتقدك ازاي لما مش بتعدي علينا

بستني دايماً زيارتك والحمد لله ان البوست عجبك

أشكرك علي زيارتك جدااااااااااا
ودايماً منورني ومنور الدنيا كلها

تحياتي

بالتوفيق......................

موناليزا يقول...

ما اجمل كلماتك وياسلام لو تصبح حقيقة لاصبحت الدنيا احلى بكثييير
اسلوبك فى الكتابة ماشاء الله فى تقدم مستمر
ومواضيعك دايما راقية
وفقكم الله دائما

loza يقول...

والتانيه
بسم الله بردو

ghoneem يقول...

موناليزا

أهلاً بيكي منورة

يافندم كلامي أقل بكثير من الحقيقة
الفطرة موجودة والحمد لله
احنا بس اللي مش شايفينها
أو مش عايزين نشوفها
أو مش فاضيين نشوفها

الرسول الكريم قال الخير في أمتي الي قيام الساعة

لازم تلاقي الصور دي موجودة
ممكن قليلة اه بس موجودة وستزيد ان شاء الله

أشكرك علي كلماتك ودعمك
كلامك شرف كبير لية
واني أبقي عند حسن ظنك ف اختيار المواضيع وانتقاء الكلمات شرف أكبر بجد

الحمد لله انك دايماً منوراني
ادعيلي أبقي عند حسن ظن الجميع

أنا أدعو لك بتفريج الكرب وربنا يرد أحبابك الي الحق ان شاء الله

تحياتي وتقديري

بالتوفيق....................

ghoneem يقول...

loza

اهلاً
أنا لسة مستخبي طبعاً

باي دلوقتي

منورة

Unknown يقول...

انا مش عارف اقولك ايه يا احمد انت عارف رأيى
تحياتى على اعمالك الجميلة

ghoneem يقول...

ayman badr

أهلاً بيك يا جميل منورني

أنا يكفيني حضورك وانك بتلف وتشوف اللي فات ايه
ده في حد ذاته يفرحني جدااااا جداااااا

أشكرك علي دعمك وتشجيعك والحمد لله ان ربنا كرمنا بأمثالك

تحياتي
بالتوفيق..............

mohamed ghalia يقول...

ميرسى ليكى وبجد اسلوبك فى كتابة الشعر ممتاز ياريت تكمل وتكتب شعر أكتر وإن شاء الله هتكون شاعر كبير

ghoneem يقول...

mohamed ghalia

أهلاً بيك صديقي العزيز

أشكرك جدا لكلماتك الطيبة وربنا يكرمك يارب بكلمتك الطيبة

سعيد بجد ان الشعر نال اعجابك ويارب دايماً ان شاء الله نبقي عند حسن ظنك

دايماً في انتظارك وانتظار تشريفك ومتكسلش عن الكتابة كلامك يستحق القراءة ان شاء الله بالتوفيق

تحياتي

بالتوفيق........................