٢٩‏/٠٤‏/٢٠٠٨

أخي يسيرُ عكس الاتجاه!!!!!!


أتسائل وأريدُ جَوَاباً شَافِياً....
هل لأخي مَعِي فرَصٌ باقية؟؟
أعترفُ بأنّ أخِي أعيَاني أورثني مصائب قاضية
أتخَذ مِن الشيطان أنيساً أنساهُ أصُولاً ماضِيَة
يتحدي يقتُلُ أحلاماً كانت وستبقي غالية
يجعلني دَوماً أتسائل..
هل لأخي فرصٌ باقية..؟؟
.........................
عندما أكتبُ أليه تنهَمرُ دُمُوعِي بَاكِيَة
أقسُو ...أعتذر
أعاتِبُ ألوم أغضب أثور
أتحولُ ريحاً عاتِيَة
أهدَأ
أذهب أهديه دُرُوعاً واقية
يعودُ الجذبُ والشد
يحتد يخاطبُنِي بجد
أتركني ونفسي العاصية
أترَاجَع
ترتسم علي شفتي عبارات الود تخفي أحزاني البالية
تختلط بأوتاري أصوات الناي تسمِعُني حزناً داميا
أشتاق اليه أتحول فرساً وبكل جراءة أتخطي هضاباً عالية
اتسائل وأريد جواباً
هل لأخي فرصٌ باقية؟؟
.................................
سألتني يوماً نفسي
هل فكرت بمنح المذكور أعلاه .....شهرَ حياة؟؟؟
هل حاولت بأن تجعلَ منك ....طوقَ نجاة؟؟؟
أم ساهمت بأن تترك جُرحاً. ...دوماً أبكاه؟؟؟
وختاماً
حدثني صوتٌ أحفظُهُ ...أعلمُهُ
لأخيك نعم
فرصُ حَيَاة

..........................................................

انتهت كلماتي القصيرة وأضيف اليها كلمات رقيقة وصلتني من صديق عزيز أحفظها وسام علي صدر المدونة

لا أملك الا ان أضيفها الي كلماتي تزينها تجملها تجبر ما فيها من نقص

بهرتني ورقتك الفذة و أطربني شعرا عربيا

أبياتا تزخر بالرقةومعاني تبدو سحرية

أفكارا تبهر قارئها يمكث يتأملها مليا

أتري هل كتُب بورقتك أنك فنانا مخفيا ؟

قد تملأ يوما أشعارك انحاء الكرة الأرضية

ياليت لدي ورقا شفافا , ورقا سحريا

أتحرر معه و أفكر أو أسمع منه أغنية

يملأ أيامي شفافية يهديني حياة أبدية
.......................................
الي صاحبة هذه الكلمات ....أسعدتي قلمي

هناك ٢٠ تعليقًا:

Asmaa mahaba يقول...

الاول باغلبيه ساحقه ماحقه
يعنى ايه ماحقه
اتقى الله يا غنيم بقى انا البوست مكانش عاجبنى ...مااااااااشى حرفع عليك قضيه سب وقذف
اه زحيح مش كل مره تتحفنا ببوست حلو كدا انا ممكن ابات فى المدونه اقرا الكلام ميت مره واسقط عشان مبذاكرش
واتفضل الصور اللى عندى لو عاوز:))
تحياتى ليك سومه_87

Bongo يقول...

بوست أكثر من رائع
المعاني مؤثرة جداا و شئ ما يخبرني انك تشعر بها بشدة و ليست مجرد خواطر ..

أما من الناحية الفنية
بجد تفوقت على نفسك فى القصيدة دي ..

و أخيرا


أشكرك على ثقتك
و أخجلتم تواضعنا

و أكيد التعليق على شئ بيستمد جماله من الشئ نفسه

على فكرة ثقتك دي فعلا هي اللى انا بعتبرها وسام رائع ليا

:)

موناليزا يقول...

طبعا اخى الكريم له عندك حقوق كثيرة
واهمها دعواتك ليه بالهداية ودعواتك بان تصبر عليه
الكلمات رقيقة ومعيرة
بالتوفيق دائما

rovy يقول...

كلمات جميله ومعبره .. اشعر بصدق احساسك بها ..
ولتكن لاخيك نعم الاخ حتى ولو كان يسير عكس الاتجاه ..
تحياتى ولك وخالص تقديرى
وفقك الله

rovy

ghoneem يقول...

somaa

اهلاً بيكي منورة المدونة بعد فترة غياب ساحقة ماحقة
بسأل بردو يعني ايه ماحقة

ههههههههههههههههه

انا بهزر بس كنت عايز تعليقك يبقي ع البوست مش عندك انت ع المدونة بتاعك

موضوع القضية دي ارجعي فيه عشان ممكن أحبسك ....

الحمد لله ان البوست عجبك كلامك يسعدني جداً ويخليني أتحمس أكتر اني أكتب عشان متذكريش وتباتي عندنا ف المدونة
هعمل حسابي بعد كدة وانزل مشاريب

شكراً لمرورك والصور انا اتفضلتها خلاص

تحياتي

بالتوفيق........

ghoneem يقول...

bongo

كدة انت علقتي بدري انا لسة منزل البوست ومكتبتش أي جديد
كنت استني شوية

هههههههههه

الحمد لله ان البوست نال استحسانك وان التأثير وصل انت الحمد لله ربنا كرمك بتوأم يشاركك كل أحاسيسك ومشاعرك ودي نعمة كبيرة

"تفوقت علي نفسك "
دي كبيرة علية أوي
الحمد لله

انا اللي بشكركم علي تشريفكم وثقتكم ورأيكم اللي بستناه دايماً

كمان مرة خالص شكري وتقديري لحضورك الهادئ وكلامك الموفق

انا والله بسعد جداً بمدونة التوينز وبضحك دايماً من قلبي

تحياتي

بالتوفيق............

ghoneem يقول...

Monaliza

اهلاً بيكي

أشكر ليكي حضورك اللي بيضيف للمدونة

اسألك الدعاء بالهداية

طبعاً منورة والحمد لله ان البوست عجبك

تحياتي

بالتوفيق.......

ghoneem يقول...

rovy

اهلا بيكي

الحمد لله ان الموضوع عجبك والمعاني المقصودو وصلت

ربنا يهدينا جميعاً لما يحب ويرضي

ويجعلنا نعم العون لأخواننا حتي ولو كانو يسيرو عكس الاتجاه

اشكر ليكي حضورك وتشريفك

تحياتي

بالتوفيق.........

la3lahakhier يقول...

اخيرا
تصدق انى كنت كل مااحول ادخل على اسمك مالايش حاجة لاول مرة الاقى المدونة
عايزة اقولك على سر خطير
الدعاءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءءء
الدعاء سحر وسر من اسرار الله ادعيله بظهر الغيب
انا بعمل كدا لاخواتى دايما وسحره عجيب سبحان الله ادعى ولا تمل الدعاء
عسى الله ان يجمع بينكما
كل التحية

ghoneem يقول...

اهلا بحضرتك

قياااااام للفصل كله

انا والله عندي مدونة ومش فاهم قصدك بس حد قاللي بردو اني مش عندي مدونة

انا مش فاهم السبب..؟؟؟؟

المهم حضرتك منورة المدونة اللي مش باينة دي

كلام حضرتك مظبوط العاء فعلاً له مفعول السحر

ربنا يهدينا ويهدي بنا ويجعلنا سبباً لمن اهتدي

آمين آمين آمين

في انتظار زياراتك دائماً

تحياتي

بالتوفيق.........

shaimaa samir يقول...

معانى راااااااائعة
واحاسيس صادقه
بوركت
واسال الله ان نجد دوما من يعينناعلى طاعته

Yuki يقول...

هو انت بتكتب شعر من أد ايه صحيح ؟؟

لأن القصيدة دي بجد جامدة اووى ما شاء الله

واضح انك بتكتب من زمان و متمكن
لأن لو دي اول كتاباتك يبقى انت بتتطور بسرعة خطيرة بجد

ربنا يوفقك و يهدي كل أحبابك لطاعة الله
و في انتظار المزييييييد

ghoneem يقول...

shaimaa samir

اهلاً بحضرتك

اشكرك كثيراً علي تشريفك ورأيك اللي الحمد لله واضح منه ان البوست نال استحسانك

اتمني تكرار الزيارة

واسأل الله ان نجد دوماً من يعيننا علي طاعته

آمين آمين آمين

تحياتي

بالتوفيق......

ghoneem يقول...

yuki

منورة البلوج ع الآخر

ليه السؤال المحرج ده بقي!!!؟؟؟؟؟

شعر ايه بس يابنتي ربنا يسترنا فين الشعر ده
شاوري عليه كدة عشان مش شايف

موضوع ان القصيدة دي جامدةده بس عشان اتشرفت ونظركم وقع عليها مش اكتر

انا بكتب من ساعة مادخلت الكلية بس حاجات كدة بسيطة مواقف بتأثر بيها او حاجة أحسها أوي وبعد ماأكتبها واقراها مش بعرف هية فين
ومكنتش بخلي حد يقراها يمكن عشان الكلام فيها مباشر واللي يقراها هيعرف انا بتكلم عن مين

قبل كدة مش كنت بحب الشعر خالص بس كنت بحب الروايات والقصص جداً

بس هية تعتبر أول كتاباتي اللي حد بيقراها ويقوللي رأيه فيها كمان زي ماانت عارفة ان اساساً حد خلاني كرهت الشعر ومش بحب اكتبه خالص
بس الحاجات دي بتخرج غصب عني

شكر الله لك تشريفك ودعائك ودعمك وتشجيعك

تحياتي

بالتوفيق..........

zOzO يقول...

ازيك ؟
البوست ما شاء الله حلو


انا كنت داخله قولت اجي اسلم
ابقي طمنا عليك


معلشي لو متاخره شويه بس غصب عني والله عشان الامتحانات بقي

رحــــيـل يقول...

القصيده فعلا جميله جدا

فكرتها جديده وكمان الاسلوب والطريقه بجد رائعه

جميل انك تفكر فى صديق بالشكل ده
وانك كمان تكتب ابيات عنه

خالص تحياتى لك

mostafa rayan يقول...

ربنا يكرمك في موهبتك واصحابك

ghoneem يقول...

لحن الحياة
zozo

اهلاً بيكي انا الحمد لله كويس
انت أخبارك ايه؟؟؟؟

الحمد لله ان البوست عجبك بستني رأيك دايماً....

انت بس شدي حيلك في المذاكرة وعرفينا أخبارك ...ده كدة يسعدنا أكتر والحمد لله انك بقيتي تذاكري...تمام

ربنا يوفقك انت وأصحابك كلهم

تحياتي

بالتوفيق.....

ghoneem يقول...

ra7eel

أول تشريف من حضرتك سعيد بيه جداً

كمان سعيد أكتر ان البوست عجبك الحمد لله

أشكر ليكي ردك الجميل وكلماتك الرقيقة واتمني تكرار الزيارة

انا زورت مدونة حضرتك وتركت ردي
مدونة متميزة تنم عن شخصية محترمة

تحياتي

بالتوفيق.......

ghoneem يقول...

mostafarayan

اهلاً بيك

أشكر ليك أول تشريف نورت المدونة المتواضعة دي....

ربنا يجازيك خير ويتقبل منك دعائك وشكراً لتشجعيك

أكيد هتشرف بزيارة حضرتك في أقرب وقت

اتمني دوام الزيارة والتعارف

تحياتي

بالتوفيق........