١٤‏/٠٣‏/٢٠١١

عفواً...لقد نفذ رصيدكم


سيدتي .. هل تحملين معي هذا الإناء المستدير

لنضعه أنا وأنت أمام قارعة الطريق

ونري من بين هذا الجمع المستنير ..هل يستدير ؟؟


أعلم بأن الرد لا ..لن يستدير

وأن هوائك بقي الزفير

وأن عليّ منذ الآن أن أحمل خطايا الي أراضي المستحيل

لأصارع العشق الذليل

لأقاضي في أمّ المحاكم كل أزمان الهوي ..والمستحيل


ولتتركيني الآن هيا انصرفي قبل ازدحام الليل ..وقبل أن قد يستدير

ولتطمئني رفيقتي ..فأن لي قلبا يجابه ألف نيل

..وألف زمن مستدير


ولتحفظي عهداً ..ولتنشري ورداً ..ولتنسخي أدباً

فتعلمين الكون منه حبيبتي معني الرقيّ

وتعلمين القلب فيه صديقتي يبقي تقيّ

وتعلمين العشق صغيرتي كيف الخلود

وكيف يبقي ألف عهد آيةً تغزو الوجود


أما أنا ..فأنا لها صلبُ أبيّ

وسأجعل الأحزان تبكي أنها يوماً أذتني ..ومن حياتي ستستقيل

وسأترك الأيام تندم أنهاأفنت رصيدي ..وأورثتني الألف ميل


.............................أحيا أحبك

هناك ١٧ تعليقًا:

Dr Ibrahim يقول...

عودا أحمد..
خاطرة جميلة..

رحــــيـل يقول...

حمد الله ع السلامة يا دكتور
تغيب تغيب وترجع بحاجة حلوة :)
بس طبعا ده مش مبرر للغيبة دي كلها

تسلم الايادي يا افندم

rovy يقول...

ألف حمدا لله على سلامتك يا دكتور .. رائع كعادتك كلمات و احساس .. سعدت كثيرا بعودتك أخى الفاضل .. تحياتى الدائمة لك و خالص تقديرى

sa'7so'7te يقول...

"فتعلمين الكون منه حبيبتي معني الرقيّ

وتعلمين القلب فيه صديقتي يبقي تقيّ

وتعلمين العشق صغيرتي كيف الخلود

وكيف يبقي ألف عهد آيةً تغزو الوجود"

جميلة اوى الحتة دى..انا قلت اجى امسّى

sa'7so'7te يقول...

"فتعلمين الكون منه حبيبتي معني الرقيّ

وتعلمين القلب فيه صديقتي يبقي تقيّ

وتعلمين العشق صغيرتي كيف الخلود

وكيف يبقي ألف عهد آيةً تغزو الوجود"

جميلة اوى..انا قلت امسّى بس

ghoneem يقول...

dr ibrahim

أهلا بيك يا دكتور

منور البلوج وسعيد أوي انك أول تعليق واسف اني اتأخرت ف الرد عليك

أشكرك والحمد لله ان الكلام عجبك ويارب دايما منورنا ونأنس بوجودك

تحياتي

بالتوفيق........................

ghoneem يقول...

رحيل

اهلا اهلا بالعرايس والف مبرووووووووووووووووووووك زواج مبارك ان شاء الله وذرية صالحة

أشكر ليكي مرورك ووجودك الدائم برغم تقصيري الغير مقصود

الله يسلمك يارب
الحمد لله ان الكلام عجبك "هوة دايما بيعجبك يعني " :)
متشكر ليكي بجد وفرحان جدا بالزيارة
والحمد لله انك بخير

بعتذر عن الغياب وبتمني أفضل موجود دايما لأن البلوج ده ووجودكم معايا بيفرق معايا أوي أوي أوي

تسلم ايديكي انت "الأعتصام بدأ ولا لسة " :d

ربنا يحفظك

تحياتي

بالتوفيق........................

ghoneem يقول...

rovy

اهلا اهلا اهلا بيكي يا أم مريم
أخبارك اييييييييه وأخبارك بناتك الحلوين ..أكيد طبعا بقو قمرات ع الآخر ..ربنا يحفظهم ليكي ياااارب

الله يسلمك ياااااارب فرحان جدا بزيارتك ومش هخبي وأقول اني كنت منتظرها ,,شكرا ليكي ولتشريفك

الحمد لله ان الكلام عجبك ,,ويارب نرجع ع البلوجز تاني ..ربنا ما يحرمنا من زياراتك وتشريفك وصدق كلماتك

تحياتي ل د.جنة و لموناليزا كتييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييير وخالص دعائي

تحياتي

بالتوفيق........................

ghoneem يقول...

sa'7so'7te

منورة طبعا ..ويارب تقولي ع طول وتمسي دايما كدة ..مش هنزعل والله

فرحان أوي انك عجبك الكلام اللي اخترتيه ..شرف لينا يا فندم

بس هية النهاية هنا تعتبر مفتوحة ولا مقفولة ..اتقفلت يعني خلاص ولا لسة فيه أمل

قولي رأيك بصراحة أنا مش هزعل يعني
أنا مقتنع برأيي انه فيه أمل ..وأمل كبيييييييييييييير كمان ..انا مفيش قدامه غيره ..الأمل يعني

سلامي ليكي وللستة ومستني أشوفكم دايمااااااااااااااااااااااااااا

تحياتي
وبالتوفيق.................good luck

sa'7so'7te يقول...

لا طبعا مع وجود "وسأجعل الأحزان تبكي أنها يوماً أذتني ..ومن حياتي ستستقيل" يبقى اكيد فيه امل كبير ده لة انا فهمت الجملة دى صح

ghoneem يقول...

sa'7so'7te
بعد التحية ..

صح يا سارة ..فيه أمل كبير الحمد لله
بس هوة الأمل ده مفيش حاجة تخليه موجود غير انه صاحب الأمل ده يبقي أنا

ولأني شايف انه فيه أمل مع انه مش باين ومش عارف هيبان امتي الأمل ده بس عارف والله حاجة واحدة
انه مينفعش يبقي فيه غيره "الأمل " أو غيرها "هي "

وبس

آسف ع اللخبطة دي

وبعتذر

بس فرحان انك موجودة

تحياتي

بالتوفيق..........................

sa'7so'7te يقول...

دكتور غنيم
و النبى انا واقعة اصلا فى دايرة من فراغ الامل..فامسك فى الامل اللى انت مش شايفه اوى بايديك و سنانك..عشان ممكن احتاج استلفه منك

ghoneem يقول...

sa'7so'7te

بعد التحية ..

انت عارفة طبعا اني مقدرش أتأخر عنك وبالذات لما أشوفك واقعة يعني

انا ممكن أجيبلك الأمل اللي ف الدنيا كله لحد عندك وأمسكه بايدي وسناني ..بس عشان خاطر انت محتاجة له
لكن اني أمسك الأمل اللي انا مش شايفه بايدي وسناني ...no no no no no no no no no no no no no no

يعني هية مش هعرف أوضحها أوي ..بس هوة انا ف الطبيعي بتاعي يعني رخم ..واوي كمان ..لما بعوز أعمل حاجة بعملها وبستحمل نتيجتها وببقي عندي استعداد أدفع أي تمن ..لما بتعلق بحاجة مش بفكر غير اني أمتلكها ..عنيد جدااااااااااا ومتعب بسبب عندي ده ..بس للأسف بقي المرة دي مش هينفع أعوز أعمل الحاجة دي ..مش هينفع أبقي رخم ..مش هينفع أنا اللي أقرر ..مش هينفع غير اني أدعي وأدعي وأدعي وأشوف الأمل دايما من غير ما اتمسك بيه ..أشوفه كدة علي فترات يجيلي ويصحيني ويفكرني بروحي وبنفسي ..أشوفه وأتخيله لكن مش أفكر ألمسه أو أمسكه أو حتي أقرب منه
ع فكرة انا بعمل كدة وأنا مقتنع تمام اني مينفعش أعمل غير كدة ..ومينفعش أبقي غير كدة ..بس هوة اللي حاسه فعلا اني حتي وانا عايش ف خيال كدة وممكن تكون أوهام وحاجات مش ليها آخر ..الا اني حاسس اني أسعد انسان ف الدنيا لأن مجرد بس الأمل ده محسسني اني عايش ..عايش بحلم ..بس عايش

انت اللي اضطرتيني أتكلم وأرغي وأوجعلك دماغك ..هقولك أهو اتمسكي بالأمل بايديكي وسنانك وثقي اني هساعدك ..لكن أنا ..مينفعش

تحياتي تقديري اعتزازي :)

بالتوفيق...................

فشكووول يقول...

السلام عليكم
كيف حالك يا دكتور
وكيف الكوره معاك
تخيلات واحلام جميله ومعايشه للحلم
تحياتى

سلوى يقول...

خاطرة جميله
أحسنت

مواطن مصرى نايم يقول...

و انت كمان واحشنى يا غنيم و الله و طبعا فاكرك يا راجل عيب تقول كدا
ان شاء الله التدوين يرجع الفترة اللى جايه زى الاول و نرجع كلنا مع بعض زى الاول

المتحدة لخدمات الانترنت يقول...

حمدا لله على السلامة
http://www.un4web.com